Дослідження теоретико-практичних аспектів децентралізації як нової системи управління в Україні
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.149673Ключові слова:
трансформаційні зміни системи місцевого самоврядування, децентралізаційні процеси, фінансові ресурси місцевого самоврядуванняАнотація
Об'єктом дослідження є теоретико-практичні аспекти децентралізації в рамках проведення трансформаційних змін системи місцевого самоврядування в Україні. Одним з найбільш проблемних місць є наявність досить багатьох різноманітних підходів, методів і способів щодо реформування країни, що потребує суттєвих змін, які повинні бути спрямовані на створення відкритої політичної системи. А також розвиток громадянського суспільства і зростання рівня благополуччя кожного окремого громадянина.
Проведено аналіз сучасного стану системи місцевого самоврядування у контексті результатів успішної реалізації реформи децентралізації. Визначено основні покрокові напрями впровадження реформи децентралізації до моменту її завершення. Фактичне втілення всіх запланованих заходів із окресленими напрямами ускладнено подальшим вдосконаленням міжбюджетних відносин та є складною і тривалою процедурою.
У процесі дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Зокрема, діалектичний метод пізнання дав змогу дослідити теорію децентралізації як нової системи управління. Методи наукового дослідження та визначення принципу комплексності методологічної бази дозволили забезпечити об’єктивність і достовірність основних положень висновків.
В ході дослідження проведено ретроспективний аналіз та дано оцінку показників місцевих бюджетів, що дало змогу виявити можливості для поліпшення життя у кожному населеному пункті та у країні в цілому. Визначено напрями ефективного використання фінансових ресурсів територіальних громад, що передбачають:
- спрямування коштів на розвиток внутрішнього ринку, створення інвестиційних платформ і проведення навчання місцевих фермерів з метою об’єднання в кооперативи;
- раціоналізацію видатків на соціальну сферу (перегляд пільг, поширення платних послуг, перегляд рівня мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму);
- проведення навчання керівного складу територіальної громади щодо використання публічних коштів.
В результаті децентралізації їх реалізація забезпечить можливість одержати повноваження та ресурси, які нададуть органам місцевого самоврядування більше можливостей для розвитку територій, створення сучасної освітньої, медичної, транспортної, житлово-комунальної інфраструктури. У порівнянні з аналогічними методами реалізації децентралізації запропоновані напрями дозволять ефективно розподілити фінансові ресурси із врахуванням існуючих тенденцій розвитку, що, в свою чергу, посилить роль місцевого самоврядування.
Посилання
- Korol, S. V. (2018). Detsentralizatsiia yak nova systema upravlinnia: proceedings. Zabezpechennia staloho rozvytku ekonomiky: problemy, mozhlyvosti, perspektyvy, 159–162.
- Konstytutsiia Ukrainskoi Narodnoi Respubliky (Statut pro Derzhavnyi ustrii, prava i vilnosti UNR) (1992). Konstytutsiini akty Ukrainy. 1917–1920. Nevidomi konstytutsii Ukrainy. Kyiv.
- Parry, T. R. (1997). Achieving balance in decentralization: A case study of education decentralization in Chile. World Development, 25 (2), 211–225. doi: http://doi.org/10.1016/s0305-750x(96)00094-0
- Eng, N. (2016). Decentralization in Cambodia: New Wine in Old Bottles. Public Administration and Development, 36 (4), 250–262. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1765
- Sellers, J. M., Lidström, A. (2007). Decentralization, Local Government, and the Welfare State. Governance, 20 (4), 609–632. doi: http://doi.org/10.1111/j.1468-0491.2007.00374.x
- Neudorfer, B., Neudorfer, N. S. (2014). Decentralization and Political Corruption: Disaggregating Regional Authority. Publius: The Journal of Federalism, 45 (1), 24–50. doi: http://doi.org/10.1093/publius/pju035
- Oates, W. E. (1972). Fiscal Federalism. New York: Harcourt Brace Jovanovich Inc., 256.
- Managing Decentralisation: A New Role for Labour Market Policy, Organisation for Economic Co-operation and Development, Local Economic and Employment Development (Program) (2003). OECD Publishing. doi: http://doi.org/10.1787/9789264104716-en
- Detsentralizatsiia vlady (2018). Available at: http://decentralization.gov.ua/. Last accessed: 10.04.2018
- Kulawik, J. (2016). Federalizm fiskalny a rozwój wiejski. Problems of Agricultural Economics, 348 (3), 41–66. doi: http://doi.org/10.5604/00441600.1218197
- Decentralization: a Sampling of Definitions (1999). Working paper prepared in connection with the Joint UNDP-Government of Germany evaluation of the UNDP role in decentralization and local governance, 40.
- Bywalec, G. (2012). Dylematy decentralizacji we wspol czesnym swiecie. Gospodarka narodowa, 11-12 (255-256), 123–145.
- Andhika, L. R. (2018). Discretion and Decentralization: Public Administrators Dilemmas in Bureaucracy Innovation Initiatives. Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 8 (1), 17–31. doi: http://doi.org/10.26618/ojip.v8i1.1040
- Hulst, R., Mafuru, W., Mpenzi, D. (2015). Fifteen Years After Decentralization by Devolution: Political-administrative Relations in Tanzanian Local Government. Public Administration and Development, 35 (5), 360–371. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1743
- Smoke, P. (2015). Rethinking Decentralization: Assessing Challenges to a Popular Public Sector Reform. Public Administration and Development, 35 (2), 97–112. doi: http://doi.org/10.1002/pad.1703
- Shemshuchenko, Yu. S., Babkin, V. D., Horbatenko, V. P. (Eds.) (2004). Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv, 736.
- Khoma, N. M. (2014). Politolohiia: navchalnyi entsyklopedychnyi slovnyk dovidnyk dlia studentiv VNZ I–IV rivniv akredytatsii. Lviv: Novyi Svit – 2000, 779.
- Woś, T., Stelmach, J., Bankowicz, M., Grzybowak, M. (2003). Włydyka Wiedza o społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
- Finanse publiczne a prawo fi nansowe (2006). Wyd. 2. Warszawa: Dom wydawniczy ABC.
- Boryslavska, O. M., Zaverukha, I. B., Shkolyk, A. M. et. al. (2012). Detsentralizatsiia publichnoi vlady: dosvid yevropeiskykh krain ta perspektyvy Ukrainy. Kyiv, 212.
- Sheiko, R. (2011). Detsentralizatsiia derzhavnoi vlady v Ukraini v konteksti subiektyvnoho spryiniattia pozytyvnykh ta nehatyvnykh naslidkiv: sotsiolohichnyi analiz problemy. SOCIOPROSTIR: mizhdystsyplinarnyi zbirnyk naukovykh prats z sotsiolohii ta sotsialnoi roboty, 1 (2), 29–32.
- Treshchov, M. (2015). Detsentralizatsiia yak zasib resursnoi samodostatnosti terytorialnykh hromad: teoretychnyi aspekt. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, 2 (25), 60–69.
- Matsedonska, N. V. (2017). Detsentralizatsiia v Ukraini ta osnovni shliakhy yii vprovadzhennia v suchasnykh umovakh. Ekonomika ta suspilstvo, 8, 613–618.
- Kontseptsiia reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia ta terytorialnoi orhanizatsii vlady v Ukraini (2014). Kabinet Ministriv Ukrainy No. 333-r. 01.04.2014. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-р. Last accessed: 20.04.2018
- Pro spivrobitnytstvo terytorialnykh hromad (2014). Zakon Ukrainy No. 1508-VII-VR. 17.06.2014. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18. Last accessed: 30.04.2018
- Pro dobrovilne obiednannia terytorialnykh hromad (2015). Zakon Ukrainy No. 157-VIII-VR. 05.02.2015. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/157-19. Last accessed: 01.04.2018
- Horal, L. T., Spasiv, N. Ya., Martyniuk, V. F., Marynchak, L. R. (2015). Mistsevi finansy. Ivano-Frankivsk, 350.
- Stratehiia staloho rozvytku «Ukraina – 2020» (2015). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 5/2015. 12.01.2015. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». Available at: http://www.president.gov.ua/documents/18688.html. Last accessed: 02.04.2018
- Yevropeiska khartiia mistsevoho samovriaduvannia 15.10.1985 (1997). Ratyfikovano Zakonom No. 452/97-VR vid 15.07.97. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy». VR Ukrainy. Available at: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/994_036. Last accessed: 02.04.2018
- Nyzhnyk, O. M. (2016). Teoretychni aspekty vplyvu detsentralizatsii na rozvytok derzhavy ta terytorialnykh hromad. Visnyk Natsionalnoi akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 3, 56–62.
- Klividenko, L. M., Matsedonska, N. V. (2017). Svitovyi dosvid biudzhetnoi detsentralizatsii ta shliakhy yoho vprovadzhennia v Ukraini. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/6_2017/24.pdf. Last accessed: 15.04.2018
- Uriadovyi portal. Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady v Ukraini. Available at: https://www.kmu.gov.ua/ua. Last accessed: 10.04.2018
- Nadal, S., Spasiv, N. (2016). Dokhody mistsevykh biudzhetiv u konteksti detsentralizatsii v Ukraini. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 2, 102–112.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Oleksii Holubchak, Liliana Horal, Svitlana Korol

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.